Dr Jacek Pawlak został laureatem 5. edycji plebiscytu BRANDME CEO magazynu Forbes. W tym roku została ona zorganizowana pod hasłem „Lider w kryzysie?”. Prezes Toyota Central Europe znalazł się w elitarnym gronie najbardziej autentycznych, odważnych i inspirujących liderów biznesu.
BRANDME CEO to plebiscyt organizowany przez magazyn „Forbes”. Laureatów wyłania 20-osobowa kapituła złożona ze zwycięzców poprzednich edycji, przedstawicieli świata akademickiego i biznesu oraz członków redakcji. Są oni wybierani spośród prezesów, właścicieli, współwłaścicieli, dyrektorów generalnych, a także ekspertów zgłoszonych przez czytelników Forbesa.
Kandydaci muszą zajmować kluczowe stanowisko w firmie co najmniej od trzech lat. Nagrodę otrzymuje maksymalnie 10 managerów, których lista nie jest uporządkowana w rankingu. W tym roku przyznano ją 9 osobom.
Tegoroczni zwycięzcy zaprezentowali najwyższe standardy pod względem siedmiu kryteriów, które wypracowała Kapituła plebiscytu. Są to:
- autentyczność i spójność lidera,
- odwaga w podejmowaniu ryzyka
- dialog – komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna z zespołami,
- siła wpływu reputacji i działań prezesa na wzrost zaufania i wartości firmy, którą zarządza,
- strategia zarządzania i jej efekty,
- pełnienie roli promotora i wychowawcy następców
- misyjność, odpowiedzialność i empatia.
Jak zaznaczyli organizatorzy plebiscytu, w obecnej niezwykle trudnej sytuacji na świecie etyka i przyzwoitość nabierają szczególnego znaczenia. Swoisty zestaw cech lidera biznesu XXI wieku staje się wzorem do naśladowania – z autentycznością i uczciwością samego lidera na czele.
Dr Jacek Pawlak prezesem Toyota Central Europe (wcześniej Toyota Motor Poland) jest od 2012 roku. Stanowisko to objął jako pierwszy Polak w historii firmy. Odpowiada za działalność i rozwój marek Toyota i Lexus w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Zarządzanie oddziałem Toyoty w Polsce dr Jacek Pawlak rozpoczął od analizy kluczowych obszarów, m.in. takich jak:
- postrzeganie marki,
- atrakcyjność dla klientów indywidualnych,
- konkurencyjność na rynku flotowym.
Skupił się także na przebudowie sieci dilerskiej, zwiększeniu rentowności zarządzania firmą, popularyzacji hybryd i zwiększeniu świadomości tej technologii, ugruntowaniu jakości obsługi serwisowej, a także rozwoju systemów finansowania w formie najmu i leasingu, który obecnie jest znany pod nazwą KINTO ONE.
Przyczyniło się to do umocnienia pozycji Toyoty na polskim rynku motoryzacyjnym, a także do awansu w rankingu sprzedaży nowych samochodów osobowych. Od 2020 roku Toyota jest najpopularniejszą marką samochodów w Polsce. W tym samym roku dr Jacek Pawlak otrzymał tytuł CEO of the Year przyznany przez polską organizację biznesową Executive Club. Pod jego kierunkiem polski oddział Toyoty jest jednym z najbardziej innowacyjnych i skutecznych dystrybutorów Toyoty w Europie.