Toyota jest prekursorem i światowym liderem zelektryfikowanych napędów. Pierwszy model elektryczny na baterie pojawił się już w 1997 roku.
Po ponad 25 latach prac nad rozwojem i modyfikacjami zelektryfikowanych technologii, takich jak pełne hybrydy elektryczno-benzynowe i napęd elektryczno-wodorowy, Toyota ponownie wkracza na rynek z pełnym napędem elektrycznym na baterie. Udoskonalenie systemu ładowania, zwiększenie wydajności baterii, optymalizacja osiągów i dynamiki – to główne atuty współczesnego w pełni elektrycznego samochodu Toyoty.
Poznaj napęd elektryczny Toyoty i przekonaj się, że przyszłość tworzy się na Twoich oczach.
Napęd elektryczny na baterie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu. Można to zrobić na trzy sposoby: w publicznej stacji szybkiego ładowania oraz w domu ze zwykłego gniazdka lub za pomocą specjalnej stacji ładowania. Ponadto wyróżnia się zerową emisją spalin i maksymalnym momentem obrotowym dostępnym w każdej chwili. Co ważne, każda bateria jest objęta długą gwarancją na 1 000 000 km.
Brak emisji szkodliwych spalin
Długa gwarancja na baterię
Maksymalna moc ładowania
Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu
Minimalny czas ładowania
Poznaj najważniejsze elementy napędu elektrycznego Toyoty
na przykładzie Toyoty bZ4X
Silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy w każdej chwili, a jego aktualna wersja charakteryzuje się także wyższą mocą oraz znacznie mniejszymi rozmiarami i wagą w stosunku do swojego poprzednika. Jednostka sterująca umożliwia z kolei przepływ energii pomiędzy baterią trakcyjną a silnikami elektrycznymi oraz znacznie odciąża akumulator, który dzięki temu może być dużo lżejszy i mniejszy.
Bateria litowo-jonowa ma pojemność 71,4 kW i gwarantuje idealny balans między zasięgiem auta a jego masą. Kiedy jest w pełni naładowana, samochód może przejechać dystans nawet ponad 512 km. Sprawny system chłodzenia zmniejsza dodatkowo degradację ogniw, podwyższając jej efektywność i niezawodność. Bateria posiada gwarancję nawet do 1 000 000 km.
Drugi silnik elektryczny jest dostępny w wersji z napędem na wszystkie koła AWD XMODE i znajduje się na tylnej osi pojazdu. Podobnie jak główny silnik elektryczny na przedniej osi także oferuje 80 kW mocy.
Dowiedz się więcej o konstrukcji auta osobowego Toyoty z napędem elektrycznym
Całkowicie bezemisyjne vany elektryczne Toyoty są wyposażone w akumulatory trakcyjne, które zasilają silnik wprawiający koła w ruch. Aby ograniczyć zużycie energii, jednostka napędowa wyłącza się automatycznie w czasie hamowania lub na postoju. Gdy baterie osiągną niski poziom naładowania, można je naładować z zewnętrznego źródła prądu w publicznej stacji szybkiego ładowania, ze zwykłego gniazdka lub za pomocą stacji Wallbox zainstalowanej w dogodnym miejscu.
Poznaj najważniejsze korzyści płynące z napędu elektrycznego w vanach Toyoty
230 km – z baterią 50 kWh (PROACE ELECTRIC)
260 km – z baterią 50 kWh (PROACE CITY ELECTRIC)
330 km – z baterią 75 kWh (PROACE ELECTRIC)
136 KM (100 kW) – maksymalna moc napędu elektrycznego
0 g/km CO2 – zerowa emisja szkodliwych spalin
130–135 km/h – maksymalna prędkość
30 min – szybkie ładowanie
5–7,5 h – stacja Wallbox
15–31 h – domowe gniazdko
Znacznie niższe koszty paliwa
Niskie koszty utrzymania
Ulgi z programem "Mój elektryk"
3 lata – bez limitu kilometrów
Czynniki wpływające na zużycie energii elektrycznej
1. Obciążenie samochodu
2. Prędkość jazdy
3. Temperatura powietrza
PROACE ELECTRIC
PROACE CITY ELECTRIC
Wizja bezemisyjnej przyszłości, ogłoszona przez Toyotę w 1996 roku, staje się faktem. Do świetnie już znanych zelektryfikowanych napędów marki, czyli pełnych hybryd elektryczno-benzynowych, hybryd typu plug-in oraz napędu elektryczno-wodorowego, dołącza pełny napęd elektryczny na baterie w nowej odsłonie. Cztery niezawodne napędy bazujące na tej samej technologii to kolejny etap zmierzający do pełnej elektryfikacji całej gamy modeli Toyoty.
Stworzenie dywizji samochodów elektrycznych w Toyota Motor Corporation. Sprzedaż pierwszych 42 sztuk małego w pełni elektrycznego vana Toyoty TownAce EV. Debiut elektrycznej wersji sedana Crown Majesta EV.
Premiera elektrycznego modelu RAV4 EV z baterią o pojemności 27 kWh pozwalającą przejechać 153 km na jednym ładowaniu. Podobnie jak bZ4X auto miało pompę ciepła, co znacząco zmniejszało zużycie energii przez układ klimatyzacji.
Toyota wspólnie z GM opracowuje system indukcyjnego ładowania baterii z zewnątrz, dzięki czemu ładowanie od 0 do 100% trwa nieco ponad 6 godzin. Łączna sprzedaż modelu RAV4 EV w Japonii i Kalifornii wyniosła 1000 sztuk.
W Europie Toyota oferuje 3 modele z udoskonalonym napędem elektrycznym na baterie, a są nimi: Toyota bZ4X z napędem AWD XMODE oraz systemem chłodzenia i dogrzewania baterii oraz Toyota PROACE Electric i PROACE CITY Electric.
Toyota zamierza wprowadzić 30 modeli bezemisyjnych na całym świecie.
Toyota planuje sprzedawać wyłącznie samochody bezemisyjne: elektryczne na baterie oraz elektryczne na wodór z ujemną emisją, czyli oczyszczające powietrze.
Napęd wykorzystujący połączenie silnika spalinowego i elektrycznego samodzielnie ładuje baterie podczas jazdy, hamowania i postoju z możliwością bezemisyjnej jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.
Samoładujący się napęd elektryczno-benzynowy z możliwością doładowania baterii z gniazdka w celu zwiększenia zasięgu bezemisyjnej jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.
Napęd oparty na technologii hybrydowej, w którym ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną z połączenia wodoru i tlenu, a jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda.
Napęd stuprocentowo elektryczny, który wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu.